Ako znížiť vysoký tlak?

Medzi doživotné, zriedkakedy úplne vyliečiteľné problémy, patria aj tie, ktoré sú spojené so srdcovocievnym systémom. Nanešťastie nepostihujú len starších ľudí, ale aj mladších, pričom ale platí, že prvá zmienená kategória je ním trápená viac. Napriek tomu, že vysoký krvný tlak alebo hypertenzia, nie je úplne vyliečiteľná choroba, jeho zníženie môžete docieliť pomerne jednoducho. To, čo na to zaberá, vám predstavíme práve v tomto článku. Nemusíte sa báť, že pôjde o lieky na predpis, je aj mnoho prípravkov a metód na prírodnej báze, ktoré váš pulz dostanú do normálu.

V prvom rade je nutné vedieť, čo vysoký tlak spôsobuje a až potom možno podstúpiť kroky na jeho zníženie. V princípe ide o zrýchlenú funkciu srdca, ktoré pumpuje krv cievach veľmi rýchlo, tzv. vysokým tlakom, a to všetko je v dôsledku zúženia a zanesenia ciev. Neliečenie tejto diagnózy môže spôsobiť ich úplné upchatie a pri neznesiteľne rýchlom prúde aj ich pretrhnutie. To má za následok mnoho fatálnych zdravotných dôsledkov, v rámci nich aj úplný exitus.

Prirodzené znižovanie bez liekov

Pokiaľ poznáte to, čo vysoký krvný tlak (alebo pulz) spôsobuje, potom určite máte aj tušenie, ako ho znížiť. Mnoho ľudí v dnešnej „modernej“ dobe sa vyhýba akýmkoľvek liekom na predpis s odôvodnením, že je tam množstvo chemických látok, ktoré im uškodia viac, ako by sa vôbec neliečili. To, či je to pravda a či liečba vysokého krvného tlaku pomocou liekov na predpis nezaberá, však doposiaľ žiadna štúdia nedokázala. Ba práve naopak.

Chcete dostať Váš tlak pod kontrolu?

Prípravok heart tonic

Napriek tomu by sme vám chceli predstaviť niekoľko tipov na prírodnú liečbu, vďaka ktorým zaručene dosiahnete zníženie vysokého tlaku či už spodného alebo horného, a to aj bez liekov. Nejde o nič iné ako o zmenu životného štýlu po pohybovej, ale aj stravovacej stránke. Medzi nepriaznivé faktory k vzniku tohto ochorenia patria stres, dlhodobo sedavé zamestnania či málo pohybu aj po práci.

Aby bol človek fit, je potrebné sa rozhýbať, naštartovať celý telový systém, aby sa cievy mohli spontánne prečistiť a aby vám v skorom veku nespôsobili problémy, ktoré vás neopustia až do konca života. Okrem toho je šport jednou z aktivít, ktorými telo odbúrava stres. Práve častý stres je jednou z hlavných príčin vzniku tejto diagnózy, nakoľko pri ňom dochádza k zužovaniu ciev a tým k zrýchleniu prúdenia krvi a sťaženiu funkcie srdca.

Na vysoký krvný tlak zaberajú aj rôzne kardiovaskulárne cvičenia, ktoré vám síce najprv pulz zrýchlia, no napriek tomu docieľujú zlepšenie funkcie srdca, a tým aj zlepšenie, v tomto prípade zníženie jeho funkcie. Zvýšený pohyb sa odporúča predovšetkým ľuďom s nadváhou, ktorá môže byť jednou z príčin vzniku tohto problému, a tak je nutné telesnú hmotnosť dostať do normálu.

Čo iné okrem pohybu znižuje vysoký krvný tlak?

Pohyb je teda jedna z hlavných pomôcok, ktorými svoj zdravotný stav môžete zlepšiť. Ďalšou dobrou radou, zaraďujúcou sa k prírodnej liečbe hypertenzie je vylúčenie prípadne pridanie určitých potravinových zložiek do stravy. Začnime najprv tou príjemnejšou stranou, a síce, čo sa pacientom s týmto problémom odporúča konzumovať.

BehAko ináč, na upokojenie zvýšenej hladiny srdcovej činnosti sa odporúča zvýšiť príjem ovocia a zeleniny, ktoré obsahujú množstvo živín a vitamínov. Okrem toho má správny výber ovocia schopnosť prečisťovať cievy, nielen znížiť vysoký krvný tlak. Uvedieme napr. jablká, cesnak, cibuľu, cviklu, zeler, orechy, uhorky, citrusové plody (teda vitamín C), banány, pohánku, strukoviny, ale aj ovsené vločky či špeciálne čaje. Samozrejme, najlepšie by bolo, ak by boli vypestované na prírodnej báze. Medzi príjemnejšie liečebné stravovacie kúry patrí aj kakao, včelí med, ryby (bielkoviny) atď.

Príčiny vzniku vysokého krvného tlaku však môžu byť aj v jedle, a preto dbajte na to, aby ste sa stravovali striedmo a najlepšie vyvážene, čím môžete dosiahnuť aj jeho trvalé zníženie. Jednou z najhorších potravín resp. doplnkov v kuchyni pre toto ochorenie je aj soľ. Preto sa jej buď úplne zbavte, prípadne soľte len vo veľmi malých množstvách. Srdcovocievny systém je nespokojný aj pri prijímaní množstva cukru, alkoholu, tukov či kofeínových nápojov (aj čierny čaj!).

Prijmite preventívne opatrenia!

HelmaNa to, aby sa vám podarilo diagnostikovať toto ochorenie včas, je nutné nielen pozorovanie, ale aj absolvovanie preventívnych prehliadok u lekára. Včasným zistením vysokého tlaku je liečba na jeho trvalé zníženie, ba až úplne vyliečenie, veľmi vysoká. Preto so svojim telom určite nehazardujte. Hlavne teda nie, ak spozorujete niektoré príznaky. Ide napr. o bolesť hlavy (prípadne cítenie tlaku v nej), oslabené videnie (prípadne čierne bodky pred očami), nevysvetliteľná častá únava, nespavosť, závraty, krvácanie z nosa, hučanie v ušiach, bolesť na hrudi, cítenie búšenia srdca, zmeravenie prstov na rukách, opuchy členkov a tváre, nadmerné potenie, rýchla vyčerpanosť atď.

Je možné, že sa hypertenzia bude prejavovať aj ináč.  Samozrejme platí, že nie všetky príznaky sa musia prejavovať naraz. Niekto nepociťuje skoro nič, iný zas len jednu alebo dve zo zmienených príčin. Prevencia je preto jediným istým krokom včasnej diagnostiky tejto choroby. Nemusíte zakaždým chodiť len za vašim lekárom. Ako sa teda dá doma zistiť, že máte vysoký tlak?

Prvým krokom je pozorovanie vyššie zmienených symptómov. Druhým je zas náhodné meranie výšky pulzu. Samozrejme, občasný výkyv po náročnej činnosti alebo po stresovej situácii nie je problém. Problém nastáva až vtedy, ak si zmeriate tlak mimo týchto udalostí resp. za pokoja, a vtedy zistíte, že je nad odporúčanú normu. Tu odporúčame návštevu doktora. Nanešťastie choroby srdca, akou je určite aj hypertenzia sú taktiež dedičnou záležitosťou a tu je prevencia o to dôležitejšia.

Čo ak sa nebudem liečiť?

OtáznikNejeden z nás verí tomu, že problémy sa dajú do poriadku spontánne, pričom si neuvedomujeme, že srdce je jeden z orgánov, ktorý sa do poriadku dáva sám len ťažko, ba skoro vôbec. Okamžitá liečba, hoc aj prírodná, pri jeho každej abnormálnej aktivite je veľmi dôležitá, nakoľko neliečenie vysokého krvného tlaku má hrozivé dôsledky. To, že ho necháte doslova napospas osudu a nerobíte nič, čím by ste ho mohli znížiť, vás môže stáť aj život, čo sme už uviedli aj vyššie. Okrem toho môže upchatie a pretrhnutie ciev spôsobiť aj amputáciu končatiny, srdcový infarkt, mozgovú mŕtvicu, stratu zraku, demenciu, Alzeimerovu chorobu, kolaps iných orgánov, najčastejšie obličiek atď. Všetky dôsledky neliečeného krvného tlaku, ktorý nemáme snahu znížiť, hoc nás to často nemusí nič stáť, si vyžadujú chirurgické zákroky. Teda okrem psychických ťažkostí. Kto z nás by dobrovoľne išiel pod nôž? Preto sa snažte rešpektovať niekoľko zásad a správnych stravovacích návykov, ktoré sme vám vyššie predstavili.

Zníženie vysokého tlaku s prírodným prípravkom

TlakomerUrčite nie je na škodu, ak sa vyššie uvedenými zásadami a zákazmi začnete riadiť. K zlepšeniu funkcii srdca dopomáha aj prírodný prípravok Heart Tonic, ktorý pomáha nielen vysoký krvný tlak znížiť, ale pozitívne vplýva aj na iné oblasti ľudského tela. Vďaka tomu, že nie je na predpis, si ho môžete zaobstarať už aj vy. Už len pár kvapiek denne vám môže zdravotný stav zlepšiť do 6 hodín po ich konzumácii. Nielenže vám prečistí cievy, zlepší ich pružnosť, a tým dokáže znížiť vysoký tlak. Ale priaznivo pôsobí aj na nervový systém, znižuje náchylnosť na stres, nespavosť, zrýchľuje metabolizmus, kontroluje hladinu cukru v krvi, zlepšuje činnosť obličiek a dokonca aj prispieva k zníženiu hmotnosti! Tento prírodný prípravok už vyskúšalo množstvo pacientov v rôznych štádiách hypertenzie a od jeho používania neupustili. Čo ak by vyriešil aj váš problém?

10 spôsobov, ako mať pod kontrolou krvný tlak bez užívania liekov

Vykonaním týchto 10 zmien vo vašom životnom štýle si môžete znížiť krvný tlak a redukovať tak riziko vzniku ochorenia srdca.

Ak vám bola diagnostikovaná hypertenzia, pravdepodobne vám lekár povedal, že budete musieť brať lieky na zlepšenie vášho zdravotného stavu.

V liečbe hypertenzie ale dôležitú úlohu hrá aj váš životný štýl. Ak sa vám podarí úspešne držať krvný tlak na uzde pomocou vhodného životného štýlu, užívanie liekov môžete oddialiť alebo aspoň znížiť ich dávkovanie.

Ponúkame vám 10 bodov, ako zmeniť životný štýl, aby bol váš krvný tlak opäť v poriadku:

1. Schudnite a starajte sa o svoju postavu

Krvný tlak sa často zvyšuje spolu s naberaním váhy. Ak máte nadváhu, môže sa u vás prejaviť spánkové apnoe, ktoré je tiež spojené s vysokým krvným tlakom.

Chudnutie patrí k najvýznamnejším bodom, čo sa týka zmeny životného štýlu pre zlepšenie krvného tlaku. Stačí schudnúť 4,5 kg a krvný tlak sa určite zníži.

Okrem chudnutia by ste sa vo všeobecnosti mali starať o svoju postavu. Ak budete mať v okolí brucha a bokov príliš veľa tuku, zvyšuje sa tým riziko vysokého krvného tlaku.

  • Riziko u mužov sa zvyšuje, ak obvod ich pása presahuje 102 cm.
  • Riziko u žien sa zvyšuje, ak obvod ich pása presahuje 89 centimetrov.

Tieto čísla sa môžu líšiť aj podľa etnicity. Spýtajte sa svojho lekára, aké čísla sa vzťahujú presne na vás.

2. Pravidelne cvičte

Pravidelná fyzická aktivita – aspoň 30 minút, najlepšie každý deň – môže znížiť váš krvný tlak o 4 až 9 mmHg. Dôležité je cvičiť pravidelne, pretože ak prestanete, krvný tlak sa opäť zvýši.

Ak máte len mierne vyšší krvný tlak (pre-hypertenziu), cvičenie vám pomôže, aby ste sa nedostali k pravej hypertenzii. Ak už ale máte hypertenziu, pravidelná fyzická námaha a aktivita vám pomôžu udržať krvný tlak v prijateľných hodnotách.

Medzi najlepšie druhy cvičenia patrí aktívna chôdza, beh, bicyklovanie, plávanie alebo tancovanie. Aj silový tréning môže výrazne pomôcť. Poraďte sa s lekárom, ktorý druh cvičenia bude pre vás najlepší.

3. Jedzte zdravo

Zdravá strava bohatá na celozrnné potraviny, zeleninu a nízkotučné mliečne produkty, a s nízkym obsahom nasýtených tukov a cholesterolu môže znížiť váš krvný tlak o 14 mmHg. Tento stravovací plán má skratku DASH – plán stravovania pre zastavenie hypertenzie.

Zmena stravovacích návykov nie je vôbec jednoduchá, ale s týmito tipmi vám to určite pôjde jednoduchšie:

  • Veďte si denník.Keď si budete písať čo jete, aj keď len týždeň, sami uvidíte, aké sú vaše stravovacie návyky. Sledujte čo jete, koľko, kedy a prečo.
  • Zvýšte dávky draslíka.Draslík môže zmierniť účinky sodíka na krvný tlak. Najlepším zdrojom draslíka je ovocie a zelenina, ktoré sú lepšie, ako doplnky stravy. Poraďte sa s lekárom, aké množstvo draslíka by ste mali prijať.
  • Nakupujte rozumne.Pri nákupoch si vždy prečítajte zloženie produktov a držte sa svojho plánu zdravého stravovania, aj keď jete niekde v reštaurácii.

4. Znížte dávkovanie sodíka

Aj malé zníženie dávok sodíka v strave môže znížiť krvný tlak o 2 až 8 mmHg.

Vplyv sodíka na krvný tlak sa líši podľa určitých skupín ľudí. Limit denného príjmu sodíka by mal byť nižší, ako 2,300 mg. Nižší príjem sodíka – 1,500 mg denne alebo menej – je vhodný pre ľudí s vyššou citlivosťou na soľ, vrátane:

  • ľudí s čiernou farbou pleti
  • ľudí vo veku 51 rokov a viac
  • ľudí s diagnostikovanou hypertenziou, cukrovkou alebo chronickým ochorením obličiek

Pre zníženie príjmu sodíka v strave zvážte tieto tipy:

  • Čítajte si zloženie produktov. Ak je to možné, vyberte si potraviny s nižším podielom sodíka.
  • Jedzte menej spracovaných potravín.V prírodných produktoch sa vyskytuje len málo sodíka. Najviac sodíka sa do potravín dostane pri ich spracovaní.
  • Nesoľte.Jedna čajová lyžička soli obsahuje 2300 mg sodíka. Na dodanie chuti vašim jedlám používajte bylinky alebo korenie.
  • Vložte sa do toho.Ak cítite, že drastická zmena nie je nič pre vás, dávky sodíka znižujte postupne. Vaše zmysly a chuťové poháriky si časom zvyknú.

5. Obmedzte konzumáciu alkoholu

Alkohol môže byť pre vaše zdravie dobrý, ale aj zlý. V malých množstvách môže v určitých prípadoch znížiť krvný tlak o 2 až 4 mmHg.

Avšak tento ochranný efekt sa stratí, ak pijete veľa alkoholu – obvykle viac, ako jeden drink denne u žien a mužov starších 65 rokov, alebo viac ako dva u mladších mužov. Jeden „drink“ je vlastne asi 3,5 dcl piva, 1,3 dcl vína alebo 45 ml stredne tvrdého alkoholu.

Ak budete piť viac, bude sa vám zvyšovať krvný tlak. Alkohol bude mať negatívny vplyv aj na lieky proti hypertenzii.

6. Prestaňte fajčiť

Po každej vyfajčenej cigarete sa vám na niekoľko minút postupne zvyšuje krvný tlak. Prestaňte fajčiť a krvný tlak sa vráti do normálu. Ľudia, ktorí prestali fajčiť, majú bez ohľadu na vek alebo pohlavie omnoho vyššiu šancu dožiť sa vyššieho veku.

7. Obmedzte príjem kofeínu

Úloha kofeínu v rámci vplyvu na krvný tlak je stále diskutabilná. Je pravdou, že kofeín môže zvýšiť krvný tlak o 10 mmHg u ľudí, ktorí kávu pijú len príležitostne, no je tiež známe, že kofeín nemá až taký silný vplyv na ľudí, ktorí pijú kávu pravidelne.

I keď nie je tento vplyv kofeínu na krvný tlak celkom potvrdený, možnosť mierneho zvýšenia tlaku tu stále existuje.

Ak chcete zistiť, či má na vás kofeín vplyv, 30 minút po vypití kávy si zmerajte tlak. Ak sa vám tlak zvýšil o 5 až 10 mmHg, pravdepodobne ste citlivý na kofeín obsiahnutý v káve. O účinkoch kofeínu na krvný tlak sa môžete porozprávať s vašim lekárom.

Chcete dostať Váš tlak pod kontrolu?

Prípravok heart tonic

8. Nestresujte sa

Chronický stres výrazne prispieva k zvyšovaniu krvného tlaku. I občasný stres môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku, najmä v kombinácii s nesprávnym stravovaním, konzumáciou alkoholu a fajčením.

Popremýšľajte, aké situácie vám spôsobujú stres – napríklad práca, rodina, financie alebo choroba. Ak budete poznať príčiny stresu, môžete sa naučiť ich eliminovať a stres znížiť.

Ak nedokážete eliminovať všetky zdroje stresu, môžete stres aspoň prežívať „zdravšie“. Skúste:

  • zmeniť očakávania.Doprajte si viac času na dokončenie vecí. Naučte sa povedať nie a žite v rámci znesiteľných limitov. Akceptujte veci, ktoré nedokážete zmeniť.
  • premýšľať o problémoch, dostať ich pod kontrolu a vytvoriť si plán na ich vyriešenie. Porozprávajte sa o svojich problémoch so šéfom v práci alebo s rodinou doma.
  • spoznať spúšťače stresu.Vyhnite sa všetkým spúšťačom stresu. Trávte menej času s ľuďmi, ktorí vás otravujú. Autom jazdite mimo dopravnej špičky.
  • si nájsť čas na relax a aktivity, ktoré máte radi.Denne sa na 15-20 minút pohodlne usaďte a zhlboka dýchajte. Vychutnajte si prítomný okamih a nemyslite na to, čo budete robiť potom. Na chvíľu vypusťte to stresujúce tempo.
  • prejavovať vďačnosť.Prejav vďačnosti vás môže zbaviť stresujúcich myšlienok.

9. Monitorujte si krvný tlak a pravidelne navštevujte lekára

Pri domácom meraní krvného tlaku si môžete viesť záznamy a podľa nich upravovať váš životný štýl. Vyhnete sa tak zhoršeniu vášho stavu a iným komplikáciám. Dnes v mnohých obchodoch nájdete spoľahlivé tlakomery, a to aj bez predpisu. Pred začatím merania sa poraďte s vašim lekárom.

Pravidelné návštevy lekára sú tiež kľúčovým faktorom v rámci kontroly krvného tlaku. Ak je váš tlak pod kontrolou, lekára môžete navštíviť raz za polroka alebo raz za rok, podľa vášho stavu. Ak váš krvný tlak nie je v poriadku, lekár si s vami dohodne pravidelnejšie stretnutia.

10. Nájdite si podporu

Zdravie vám výrazne môžu podporiť prajní priatelia a rodina. Môžu vás podporovať vo vašom pláne, zobrať vás k lekárovi alebo vykonávať program na zníženie krvného tlaku spolu s vami.

Ak si myslíte, že skutočne potrebujete takúto podporu rodiny a priateľov, môžete sa tiež obrátiť na rôzne podporné skupiny, v ktorých nájdete ľudí buď s podobnými problémami, aké máte vy, alebo s ľuďmi, ktorí budú pre vás motiváciou a povzbudením a dajú vám praktické tipy, ako bojovať proti vášmu zdravotnému problému.

Záver

V článku sme vám ponúkli niekoľko tipov na to, ako znížiť vysoký krvný tlak aj bez pomoci liekov na predpis. Veľmi nápomocné pri diagnostikovaní je aj náhodné meranie pulzu pomocou tlakomeru, ktorý vám pomôže toto ochorenie odhaliť včas. Samozrejme, je nutné aj jeho potvrdenie u lekára. Napriek tomu, že mnoho z nás možno lekárskej pomoci a liekom neverí, je dôležité zdôrazniť jednu vec. Lekár si nemôže dovoliť aplikovať taký typ liečenia, ktorý by vám a vášmu vysokému tlaku ešte viac uškodil a jeho zníženie nedocielil. Ide väčšinou o subjektívne pocity prameniace z toho, čo kto niekde počul, prípadne z toho, že predpisovaná liečba na 1 osobu zo 100 000 nezabrala. Druhou možnosťou je, že máte zlého lekára.

Ako sa hovorí, nikdy nič nie je absolútne. Je však na každom z nás sa slobodne rozhodnúť, ako sa s problémom popasujeme. Dôležité je nezakrývať si pred ním oči. My sme vám ponúkli niekoľko spôsobov zníženia vysokého tlaku aj bez liekov, a to pomocou obľúbenej prírodnej liečby. Je na vás si vybrať, ktorý vám najviac vyhovuje, avšak určite túto diagnózu nikdy nepodceňujte.